Фахівці Центру Здорової Молоді собливий акцент у процесі одужання від хвороби хімічноії залежності роблять саме на емоційному розвитку хімічно залежної людини.
Розрізняють два види емоційної зрілості:
1. по відношенню до себе.
У цьому блоці є 4 задачі:
1.1. Навчитися усвідомлювати свої емоції та розрізняти їх.
1.2. брати відповідальність за свої емоції, усвідомлюючи, що справжня причина емоції в середині себе самого.
1.3. регулювати свій емоційний стан.
1.4. займатися емоційним розвитком.
2. Емоційна зрілість по відношенню до інших передбачає 6 основних задач:
2.1. розрізняти почуття іншої людини.
2.2. розрізняти свої та чужі почуття.
2.3. усвідомлювати те, що почуття іншої людини впливають на Вас, та відслідковувати, як саме.
2.4. навчитися співчувати іншим.
2.5. усвідомити те, що Ваші почуття впливають на інших, та відслідкувати, як саме.
2.6. навчитися правильно реагувати на почуття іншої людини та правильно проявляти свої почуття.
Більш того, в процесі психологічної корекції залежних психологи та адиктологи Центру Здорової Молоді проводять психо-корекцію паралельно на декількох рівнях емоційно незрілої особистості.
- Перше, що може проявитися у залежного — це емоційний блок. Людина повністю, або частково перестає будь-що відчувати. Це схоже на якусь внутрішню пустоту, заціпеніння, замерзання. Емоції можуть проявлятися на підсвідомому рівні, але сам залежний це не відчуває. Тому у реабілітаційних центрах частою відповідю на питання, чому людина зробила так чи інакше — є відповідь: «я не знаю». Хворий дійсно не знає, адже він робив це під впливом неусвідомлених емоції. Для того, щоб поступово відбулося розмороження цих почуттів співробітники ЦЗМ проводять Арт-терапевтичні групи, де одужуючі займаються ліпленням, малювання, танцями чи слухають музику. Це звільняє емоційну сферу людини на підсвідомому рівні, адже в процесі, пов’язаному з творчістю, працює права півкуля мозку людини, яка відповідає за емоції, творчість, фантазії та мрії.
- Фізичні відчуття. Залежних вчать розпізнавати емоції на рівні фізичних відчуттів (страх — посилення серцебиття, депресія — тиск у грудях, гнів -печіння та тяжкість у шлунку, дзвін у вухах). Таким чином одужуючі прив’язують фізичні відчуття до емоційних. А тому наші фахівці проводять групи з йоги, гімнастики, які сприяють розслабленню м’язів та релаксації.
- Хаотичні переживання. Часто залежна людина переживає емоції, як якусь суцільну емоційну масу, енергію. Їх неможливо, ані видокремити, ані розрізнити. Фахівці ЦЗМ підійшли до вирішення цього питання наступним чином. Коли вони спостерігають у одужуючого подібне явище, то пропонують йому завести щоденник емоцій. В цьому щоденнику одужуючий відмічає ситуацію, яка спровокувала певні емоції, самі емоції, фізичні відчуття, думки та дії. Таким чином залежні, як діти, вчаться заново вибудовувати хоч які-небудь причинно-наслідкові взаємозв’язки між емоціями та реальністю.
- Розрізнення емоцій. Будь-які емоції спотворюють реальну ситуацію, накладаючи на неї емоційний фон, і при цьому вони впливаючи на реакцію, можуть викликати неадекватні дії. Все ускладнюється ще й тим, що одночасно людина може проживати одразу ж декілька емоції. Для пропрацювання цього аспекту у реабілітаційних закладах ЦЗМ залежним пропонується “доперепроживати” емоції шляхом написання емоційних листів. Висловивши свої емоції у ньому, вони розривають ці листи, та висловлюють емоції у пустоту. Також використовується такий психологічний метод, як Психодрама. Під чітким керівництвом фахівців відбувається відтворення ситуація з минулого, яка є болючою для залежного, а емоції, викликані нею він переживає й досі. Метою цього є звільнення залежного від ярликів минулого. Він отримує вперше у житті право обирати емоцію, можливість реагувати та відчувати ті емоції, які він проживає «тут і зараз», а не так, як він звик, опираючись на минулий досвід.
- Відповідальність за свої емоції. Дуже важливо, щоб залежна людина зрозуміла, що вона відчуває ті чи інші емоції, і реагує на них так чи інакше, бо сама так хоче. І ніхто їй не нав’язує саме таку емоцію. Взявши на себе відповідальність, вона зрозуміє, що має над ними владу, і може вирішувати, чи хоче вона знаходитися у певному емоційному стані, чи ні. Мені особисто подобається приклад з образою. Людину ніхто не зможе образити, допоки вона сама не схоче образитися, а так, як емоція образи не є корисною, вона веде до деструктивних реакцій по відношенню до самої себе – то і навіщо вона потрібна. Так, взявши на себе відповідальність за свої емоції, людина приймає рішення, чи хоче вона впускати їх у своє життя, чи ні.
- Співпереживання. Залежній людині вкрай важливо відділяти свої емоції від чужих. Емоційно нестійкі та вразливі залежні часто настільки сильно емпатують іншим, що окрім своїх беруть на себе ще й негативні емоції інших людей. У залежних сильна емоційна прив’язка до думки інших людей, їм дуже легко нав’язати емоції, впевнивши у тому, що в неї погане життя, що її ніхто не любить, що її зраджують та не цінують. Вкрай важко відслідкувати момент, коли починаєш відчувати чужі емоції, та вкрай важливо їх одразу ж відкидати.
- Взаємодія. В у реабілітаційних центрах ЦЗМ одужуйючих вчать не тільки працювати зі своїми емоціями, а й взаємодіяти з іншими в емоційній сфері. Вкрай важливо зрозуміти, що емоції — це не погано. Навіть негативні емоції повинні бути в житті, адже завдяки смутку – ми відчуваємо радість, завдяки злості —любов, завдяки стражданням – задоволення, завдяки страху – впевненість, завдяки сорому – гордість і т.п. Але тут вкрай важливо не тільки їх регулювати, але є сприймати, розрізняти та поважати емоції іншої людини, і ні в якому разі не натягувати їх на себе.
Емоційна складова є мабуть найважливішою серед усіх інших аспектів одужання від хвороби хімічної залежності. Це – першопричина усього. Емоції породжують думки (мислення), вони в свою чергу – дії (реакцію), а дії – наслідки, які теж обов‘язково матимуть емоційне забарвлення. Не навчившись адекватно та вчасно розпізнавати свої ж емоції, Ваше життя буде схоже на диких коней, які мчаться кудись, а Ви не можете взяти над ними контроль. Не навчившись працювати з емоціями, вони почнуть самі управляти Вашим мисленням, діями, та Вами. Звичайно, невміння розрізняти та перепроживати емоції більш яскраво виражається саме у залежних людей (через емоційну незрілість в силу багаторічного вживання психоактивних речовин), але цьому вмінню варто вчитися кожному. Потоваришуйте з самим собою, прийміть себе та свої емоції такими, які вони є, та Ви здивуєтесь, наскільки Ваше життя стане легшим та яскравішим!
ТВЕРЕЗІСТЬ – ВИБІР СИЛЬНИХ!